Home » Sport » Wielrenfiets kopen? Tips van de kopenofsparen koopgids!
Wielrenfiets kopen tips

Wielrenfiets kopen? Tips van de kopenofsparen koopgids!

Blog: Wielrenfiets kopen tips

In coronatijd vliegen de wielrenfietsen over de toonbank. Het is immers een sport die je prima alleen of in klein gezelschap kunt doen. Maar waar let je op bij de aankoop van je wielrenfiets? Tijd om deze hobby eens onder de loep te nemen. Wij geven je onze tips bij het kopen van een wielrenfiets.

De basis: wielrenfiets kopen tips

Als we er heel simplistisch naar kijken, hebben we eigenlijk niet zo veel nodig om te fietsen; een fiets, een pakkie, een helmpie en je bent ready-to-fiets. De sport bestaat al jaren en fietsen worden nog steeds met twee wielen gemonteerd (functioneel is alles nog hetzelfde). Je zou denken dat dit toch wel redelijk betaalbaar zou moeten zijn. Maar waarom zie je fietsen van € 700 en fietsen van € 7.000? En waar moet je op letten bij het komen van een wielrenfiets?

Wat verkoopt een fiets? Waarschijnlijk zijn de ‘looks’ en het merk/imago de belangrijkste factoren voor iemand die net begint met fietsen. Dit in relatie tot zijn/haar budget. Want hoe hoger het budget, hoe flitsender de fiets. Maar zijn die dure fietsen dan ook echt ‘beter’? En waarom zijn ze veel duurder (afgezien van de looks)?

In het algemeen: wielrenfiets kopen tips

We starten eerst met de meest controversiele onderwerpen. Verderop in de blog gaan we nog wat dieper in op de details. Zet twee fietsen in de winkel naast elkaar en de discussie zal gaan over:

  • Gewicht
  • Aerodynamica
  • Velg of schijfremmen
  • Versnellingsgroepen/schakelgroepen
  • Geometrie
  • Frame materiaal

Het gewicht: Mag het een kilo‘tje minder?

In het algemeen koop je bij een duurdere fiets… minder kilo’s. Het is geen hogere wiskunde; Minder gewicht zul je merken bij het beklimmen van heuvels en bergen (de zogenaamde ‘cols’).

Het gewicht van een instap fiets van ca. € 700 is ca. 9,5kg en van een dure fiets gaat tot ca. 6,8kg. De meerprijs om 2,7 kilo minder mee te sjouwen kan in de duizenden euro’s oplopen.

Maar wanneer is gewicht belangrijk? We doen de volgende stelling:

  • Ben jij iemand die recreatief fietst, zonder competitiedrang of het willen neerzetten van records (zogenaamd ‘KOM’ op Strava)? Dan kun je het gewicht aspect achterwege laten. Als je immers alleen tegen jezelf fietst dan maakt het niet uit of je dat altijd op een zware- of altijd op een lichte fiets doet (Vooral niet in het platte Nederland).
  • Vind je het leuk om in wedstrijdverband te fietsen of ben jij iemand die het leuk vindt als eerste de Alpe ‘d Huez boven te komen? Met een lichtere fiets zul j eerder boven zijn dan met een zwaardere fiets.

Aerodynamica: Op het scherpst van de snede

Helemaal “aero” is hot in de fietswereld. We zien dan ook een trend naar ‘aero-bikes’. Dit zijn fietsen die ‘door de wind heen snijden’ door zo min mogelijk weerstand te creëren. In tegenstelling tot de bekende fiets met ronde buizen hebben aero-bikes vaak flitsende aangepaste frames met daaronder wielen voorzien van hoge velgen. Dat ziet er natuurlijk hebberig uit… maar hoeveel impact dat aero eigenlijk heeft?

De wind is je grootste vijand (… dan wel de zwaartekracht bij klimmen) en hoe harder je gaat, hoe belangrijker de windweerstand wordt. Naar schatting heeft de fiets 30% effect op die weerstand, de overige 70% bepaal jij dus met je helm en houding.

Van die 30% effect op de windweerstand door je fiets zijn de wielen het belangrijkste van de fiets. Meestal zijn wielen met een hogere velg sneller. Meestal… Wielen zijn relatief makkelijk te vervangen maar spoiler: Die zijn niet goedkoop!

In het algemeen kunnen we stellen dat je voor elke euro een beetje meer aero wordt. In theorie zijn er veel beloften over prestatieverbeteringen die vaak in een windtunnel wordt gemeten. Deze windtunnel test zijn in opspraak omdat dit een niet realistische weergave zijn van de praktijk (niemand fietst namelijk altijd alleen met de wind van voren). De variabelen veranderen dan ook met zij- of rugwind, als je naast een vriend(in) fietst of wanneer je achter een peleton hangt. Je mag er vanuit gaan dat je iets sneller bent, maar hoeveel km/h verschil dat geeft is moeilijk aan te geven.

De stelling:

  • Ben je van plan wedstrijden te fietsen of fiets je altijd in hoge snelheden (>35km/h) ? Dan kan een aero-bike je een extra’tje geven.
  • Fiets je recreatief/toertochtjes? Overweeg dan de koop alleen als je het ‘aero’ mooi vind en laat het snelheid argument maar achterwegen.

Remmen; velgremmen versus schijfremmen

De wielrenfietsen hebben jaren lang alleen velgremmen gehad. De afgelopen jaren zijn daar de schijfremmen uit het mountainbiken bij gekomen en al snel de standaard bij de duurdere fietsen geworden. Om maar meteen met de fiets in huis te vallen; Schijfremmen hebben drie voordelen en drie nadelen;

Voordelen schijfremmen:
1. Bij natte weersomstandig heden remt dit beter en is dus veiliger
2. Meer controle (met name bij afdalingen)
3. De wielen slijten niet, maar de remschijfjes slijten en zijn te vervangen.

Nadelen schijfremmen:
1. Gewicht: In de huidige generatie is de schijf uitvoering zwaarder dan de velgrem uitvoering
2. De remmen kunnen gaan piepen, dit is een terugkomende klacht maar op te lossen.
3. Monteerbaarheid; Bij een velgrem fiets kun je de wielen in luttele seconden eraf halen en gooi je zo achter in de auto. Bij de remschijf fietsen duurt dit langer omdat dit met een schroef vastzit, daarnaast moet je oppassen bij het in de auto gooien zodat je de remschijf niet verbuigt en je moet iets tussen de remklauwen doe (maar bij een fietsendrager op de trekhaak heb je die problemen niet).

De stelling:

  • Ben je een mooi weer fietser? Dan maakt het niet uit.
  • Ga je veel in de regen/bergen fietsen? Dan is schijfremmen misschien handig.

Versnellingsgroepen: Tandje erbij?

Je zult zien dat er bij elke prijsklasse weer een andere versnellingsgroep zit. De een is misschien gemaakt voor schijfremmen, de ander voor velgremmen… en in de hogere segmenten gaat het niet meer met een kabeltje maar draadloos… maar functioneel zit er weinig verschil tussen. Waarom dan al die heisa? Het belangrijkste verschil is het aantal stapjes/versnellingen en het gezamenlijke gewicht van de hele versnellingsgroep (shifters, derailleurs, crank, cassette en remmen). We kunnen het niet genoeg benadrukken maar met een goedkope versnellingsgroep kun je niet meer of minder dan met de aller duurste.

Vaak wordt er gedacht dat het aantal versnellingen achter het meest bepalend is voor je versnellingsbereik. Dit is echter niet het geval. Er zijn versnellingsgroepen met 8x versnellingen achter waarbij de lichtste versnelling gelijk is, aan de lichtste versnelling van een versnellingstroep met 11x versnellingen achter.

De keuze die wel bepalend is, is hoeveel versnellingen je aan de voorkant neemt. Er zijn in het algemeen fietsen met 2x versnellingen voor… en fietsen met 3x versnellingen voor. De versie met 3 versnellingen voor geeft een extra ‘ bergverzet’ tandwieltje. In Nederland is dit niet nodig maar als je veel in de bergen gaat fietsen of een mindere conditie hebt, kan deze extra versnelling wel fijn zijn. Ga je geen lange excursies doen in de bergen of denk je toch wel regelmatig te gaan fietsen, dan is een fiets met 2x versnellingen aan te raden omdat je dan minder zit te schakelen tijdens het fietsen.

De stelling:

  • Heb je een mindere conditie, geen tijd om te trainen en ga je veel in de bergen fietsen, kies dan voor een uitvoering met 3x versnellingen voor.
  • Heb je een gemiddelde conditie en ben je van plan geregeld te fietsen? Ga dan voor een uitvoering met 2x versnellingen voor.

Geometrie: inspannend of ontspannend?

De geometrie van het frame bepaalt de houding die je op de fiets hebt. Er zijn twee uitersten te benoemen; aan de ene kant heb je de ontspannende houding (meer recht op) en aan de andere kant heb je juist een agressieve houding (plat naar voren gestrekt). Elk merk/model valt weer ergens anders op die as. Het is dan ook goed om dit met de locale fietsboer te bespreken.

  • Endurance-frame: Endurance frames geven een ontspannen houding waarbij je meer rechtop zit.
  • Race-frame: Op een race-frame lig je plat naar voren gestrekt zodat je minder wind vangt.

    Je begrijpt het al, hoewel de agressieve houding minder comfortabel is, heb je door de platte houding minder wind weerstand. Echter zou je ook andersom kunnen redeneren, met name voor minder flexibele mensen of mensen die lange afstanden fietsen zou je kunnen pleiten dat je bij een endurance frame langer ‘fris’ blijft en dus daar weer voordeel van hebt (voor mensen die een minder flexibele rug hebben is een comfortabel/endurance frame aanbevolen).

Frame materiaal; Carbon of aluminium?

Instapfietsen zijn vaak van aluminium en daarna volgen er carbon fietsen, maar er zijn eigenlijk meer frame materialen zoals titanium en staal.

Wielrenfiets kopen tips: frame materiaal

VoordelenNadelen
AluminiumBetaalbaar
(Mainstream bij instapmodellen)
Meestal zwaarder dan carbon of titanium
CarbonStijf (efficienter)
Frames zijn in vele vormen te maken (zoals dikke ovale aero buizen)
Fragiel; bij zijwaardse druk of bij het klemmen van het frame kan het carbon knappen, dit kan echter soms gerepareerd worden.
TitaniumOnbreekbaarFrames zijn meestal ‘dunne buizen’ en in titanium kleur (/smaak).
Wielrenfiets kopen tips

Koopadvies wielrenfietsen

Dus wat zijn onze tips bij het kopen van een wielrenfiets? We hebben de belangrijkste keuzes kort proberen aan te tippen. Om enig houvast te geven, hebben we deze guide ingedeeld in 3 soorten fietsers:

  • Lage competitieve ambitie; Je fietst af en toe in het weekend (mits de zon schijnt) en geeft niets om competitie met andere weggebruikers.
  • Gemiddelde competitieve ambitie; Je fietst om je conditie op peilte houden en houdt mini-wedstrijdjes met je fietsmakkers.
  • Hoge competitieve ambitie; Je bent van plan het maximale uit jezelf (en de fiets) te halen. Ingehaald worden is not-done.
Lage competitieve ambitie Gemiddelde competitieve ambitieHoge competitieve ambitie
Versnellingsgroepen 3x versnellingen voor2x versnellingen voor2x versnellingen voor
8x versnellingen achter8x tot 11x versnellingen achter11x of 12x versnellingen achter
RemmenVelg- of schijfremVelg- of schijfremSchijfrem
GewichtNiet belangrijk, tenzij veel bergritjesAlleen belangrijk voor onderlinge competitie tijdens bergritjesWel belangrijk
AeroNiet belangrijkAlleen belangrijk voor onderlinge competitieWel belangrijk
GeometrieOntspannen/EnduranceKan zowel ontspannen als race-houdingRace-houding
Frame materiaalAluminiumAluminium of carbonCarbon

Het duidelijkste is natuurlijk als je een ‘lage’ of ‘hoge’ competitieve ambitie hebt, echter zullen de meeste waarschijnlijk in de ‘gemiddelde competitieve ambitie’ vallen en net daar heb je wat te kiezen. Bepaal voor jezelf hoe belangrijk het is om ‘de snelste’ te zijn want voor de opties als 11x versnellingen achter, carbon, schijfremmen moet je flink lappen.